Ziek na inspanning (PEM) bij QVS

Recent Nederlands onderzoek laat zien dat PEM vaak voorkomt bij mensen met Long-covid. 82% gaf aan klachten na inspanning te ervaren. De resultaten van dit onderzoek zijn van groot belang voor QVS-patiĆ«nten omdat de werking in het lichaam overeenkomt.

Net als QVS is Long Covid een PAIS. Een Post Acuut Infectie Syndroom. Voor heel veel QVS patiĆ«nten is het fenomeen PEM dan ook niets nieuws. De erkenning voor dit verschijnsel dat dit onderzoek met zicht meebrengt kan grote gevolgen hebben voor iedereen met een PAIS en dus ook mensen met QVS. Dit onderzoek is pas een begin en heeft nog vervolgonderzoek nodig voor mogelijke behandelingen. Stichting Q-uestion spant zich in om ook mensen met QVS deel te laten nemen aan deze onderzoeken.

Een van de onderzoekers, Brent Appelman, bezocht een bijeenkomst van Q-uestion in Heesch afgelopen jaar en we zijn nog in contact over de mogelijkheden, als dit financieel mogelijk zou worden.

LEES HIER MEER: