Rapport Q-koorts: excuses overheid en Q-koortsfonds

Laatst gewijzigd: dinsdag 19 juni 2012 – 10:57 | Auteur: Corné Verschuren

DEN HAAG – De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer vindt dat de overheid serieus excuses moet maken aan de mensen die besmet zijn geraakt met de Q-koortsbacterie. Ook vindt hij dat er voor de meest schrijnende gevallen een financiële tegemoetkoming moet komen. Als derde aanbeveling wil de ombudsman steunpunten aanstellen voor besmettingsgevallen.

De Nationale Ombudsman presenteert dinsdag in Den Haag zijn rapport ‘Het spijt mij; over Q-koorts en de menselijke maat’.

Vertrouwen geschonden
De ombudsman vindt de overheid het vertrouwen van de burger heeft geschonden bij de aanpak van de Q-koorts. De burgers zijn onvoldoende en niet volledig ingelicht over de risico’s van Q-koorts.

Vooral in Brabant hebben omwonenden en passanten van geitenbedrijven te weinig informatie gekregen, schrijft de Nationale Ombudsman in zijn rapport.