Ingrijpende gevolgen van Q-koorts onderschat: Levens zijn verwoest

Uitzending Nieuwsuur  18 april 2015

In elk geval 250 mensen met een chronische Q-koortsinfectie weten niet dat ze de bacterie bij zich dragen, schatten deskundigen. Onbehandeld kan de infectie dodelijk zijn. Arts Alfons Olde Loohuis is bezorgd: ”De mensen die we niet gevonden hebben, gaan waarschijnlijk dood aan de infectie.”

Tot nu toe stierven er in elk geval 25 mensen aan de Q-koorts, maar waarschijnlijk zijn het er twee tot drie keer zoveel.

Voormalig huisarts Olde Loohuis werkt als medisch adviseur voor de Stichting Qsupport. Die stichting werd eind 2013 opgericht door de overheid, om Q-koorts patiënten te begeleiden en te ondersteunen. De stichting is nu een jaar bezig en schrikt van de verhalen die ze aantreft. Ik zie levens die totaal zijn verwoest door de Q-koorts,” zegt directeur Annemieke de Groot.

Klik hier om de uitzending te bekijken