Kort verslag thema-avond

Thema-avond 'Q-koortspatiënt centraal'

Thema-avond ‘Q-koortspatiënt centraal’

Op maandagavond 31 maart jl. organiseerde Q-uestion in Cultureel Centrum ‘t Spectrum te Schijndel, in samenwerking met de Stichting Q-support, een bijeenkomst over het thema ‘Q-koortspatiënt centraal’.
Ruim 80 mensen waren hierbij aanwezig.

De gastsprekers waren mevrouw Annemieke de Groot, directeur Q-support en Ria van Son, oud-bestuurslid Q-uestion en sinds kort als ervaringsdeskundige werkzaam voor de Stichting Q-support.

Annemieke de Groot

Na een woord van welkom door Michel van den Berg, voorzitter Q-uestion, werd door Annemieke de Groot een toelichting gegeven op de activiteiten van Q-support. Q-support is door het ministerie van VWS in het leven geroepen voor advisering en begeleiding van chronische Q-koortspatiënten en mensen met QVS (Q-koortsvermoeidheidssyndroom). Daarnaast stimuleert Q-support onderzoek naar de gevolgen van Q-koorts en de behandeling daarvan. Inmiddels is de Stichting ingericht en is samen met ervaringsdeskundigen en professionals een start gemaakt met de eerste intakegesprekken. Tijdens de bijeenkomst werd uitleg gegeven over de wijze waarop Q-koortspatiënten zich kunnen aanmelden.

31 maart RiaNa de pauze vertelde Ria van Son over de lotgenotencontacten die zij samen met andere vrijwilligers van Q-uestion regelmatig organiseert voor Q-koortspatiënten. Tijdens deze bijeenkomsten worden verhalen en ervaringen uitgewisseld en is er herkenning, erkenning, steun en begrip. Daarnaast wordt informatie verstrekt en komen nieuwe ontwikkelingen aan de orde. Naast de reguliere lotgenotencontacten organiseert Q-uestion ook specifieke bijeenkomsten voor mensen met chronische Q-koorts en jonge mensen met Q-koorts. Informatie over de data waarop de lotgenotencontacten plaatsvinden vindt u op de website van Q-uestion (onder het menu “agenda”).

Tijdens en na de beide presentaties was er gelegenheid voor het stellen van vragen waarvan veel gebruik werd gemaakt. Rond 21.30 uur werd de bijeenkomst afgesloten met een drankje, waarna iedereen met een roos van Q-uestion weer huiswaarts keerde.

In de Nieuwsbrief van eind april 2014 komt een uitgebreid verslag van deze Thema-avond.