Onderzoek naar Q-koorts Q-Herpen II

GGD Hart voor Brabant - logo.ashx

De GGD Hart voor Brabant nodigt begin februari 2014 alle 2.200 inwoners van Herpen (postcode 5373) van 18 jaar en ouder uit voor deelname aan het onderzoek “Q-Herpen II”. Alle inwoners, dus ook mensen die denken dat zij geen Q-koorts doormaakten, krijgen een uitnodiging. Zij ontvangen een informatiepakket met verdere uitleg over dit onderzoek.

Het onderzoek
Het onderzoek geeft inzicht in wie ooit besmet werd door de Q-koortsbacterie. Wie daar wel of geen nadelige gevolgen van heeft. En wie chronische Q-koorts heeft, zonder dat zelf te weten. Het onderzoek bestaat uit het invullen van een vragenlijst en bloedafname.

Wanneer?       Eind januari ontvangen alle inwoners een brief met de uitnodiging en vragenlijst.

De bloedafnames zijn van 10 februari t/m 15 februari in Herpen.

Waar?             Basisschool het Schrijvertje, in de sportzaal.

Deelname vrijwillig en gratis
Iedereen die deelneemt, ontvangt zijn of haar eigen persoonlijke uitslag en advies na ca. 15 weken. De huisarts ontvangt deze ook. Indien nodig volgt een overleg met de huisarts en/of een doorverwijzing naar een Q-koortspoli. De definitieve resultaten van het totaalonderzoek zijn naar verwachting eind/begin 2015 bekend.

De GGD Hart voor Brabant voert dit onderzoek uit samen met Q-uestion, Stichting voor mensen met Q-koorts, de laboratoria van het Jeroen Bosch Ziekenhuis en InnatOss. Het ministerie van Volksgezondheid bekostigt het onderzoek.