Welkom op de site van Q-uestion, Stichting voor mensen met Q-koorts

Q-koorts is een infectieziekte die van dieren op mensen kan overgaan (zoőnose). Q-koorts is niet van mens op mens overdraagbaar. Mensen kunnen Q-koorts oplopen door het inademen van de bacterie Coxiella burnetii die via de lucht wordt verspreid in een gebied waar besmette melkgeiten- en melkschapenbedrijven zijn.

Meer dan de helft van de mensen met Q-koorts heeft nagenoeg geen klachten. Mensen die wel klachten hebben, krijgen meestal (aanhoudende) koorts en heftige hoofdpijn. Andere klachten kunnen zijn: hoesten, spierpijn, gewrichtspijn, koude rillingen, nachtelijk zweten, malaise en vermoeidheid. Bij een ernstig verloop krijgen mensen een longontsteking met droge hoest en pijn op de borst. Sommige mensen krijgen een leverontsteking. Als Q-koorts is vastgesteld worden mensen meestal behandeld met een antibioticumkuur. Na het doormaken van Q-koorts kunnen patiënten lang last houden van, onder andere, vermoeidheid, concentratieproblemen, spierpijn en hoofdpijn.

Vanwege het ingrijpende karakter van de ziekte, heeft een aantal Brabantse Q-koortspatiёnten het initiatief genomen tot de oprichting van een landelijke patiëntenorganisatie voor mensen met Q-koorts. ‘Q-uestion’ zet zich in op drie terreinen: lotgenotencontact, belangenbehartiging en informatie en voorlichting.

Als u zich wilt aansluiten bij Q-uestion kunt u gebruik maken van het aanmeldformulier.

Heeft u vragen en/of opmerkingen over deze website dan kan dat via info@stichtingquestion.nl