29 september Maatschappelijk Café

Maatschapppelijk Café (Limburg)

Wij nodigen u van harte uit op 29 september 2015 voor de Limburgse editie van het Maatschappelijk Café over de bevindingen na anderhalf jaar Q-support. Met het Maatschappelijk Café willen we de samenwerking tussen betrokken Limburgse partijen bevorderen en actief bespreken wat de Q-koortspatiënt nu en in de toekomst nodig heeft.

Van 2007 tot en met 2009 vond in Nederland een Q-koortsuitbraak plaats, die de grootste ter wereld zou blijken. Met 50.000 tot 100.000 besmettingen (cijfers Sanquin) waren de consequenties voor mens, dier en maatschappij groot. Nog dagelijks worden mensen in Nederland, ook in Limburg, geconfronteerd met de indringende gevolgen van deze Q-koortsepidemie. De impact op het dagelijks leven van patiënten is enorm. Door onbekendheid wordt Q-koorts door betrokken partijen vaak niet herkend en erkend. Dat leidt naast gezondheidsproblemen tot veel eenzaamheid en frustratie. Voor chronische Q-koortspatiënten is het zelfs levensbedreigend.

Maatschappelijk café: Wat heeft de Q-koortspatiënt nodig?

Om zoveel mogelijk Limburgse patiënten de gelegenheid te geven deel te nemen aan de dialoog, organiseert Q-support samen met Schuttelaar & Partners een Maatschappelijk Café over Q-koorts. Patiënten en professionals uit het veld presenteren hun visie op de problemen rond Q-koorts in Limburg, gevolgd door een Lagerhuisdebat. Het Lagerhuisdebat biedt ruimte om met elkaar in gesprek te gaan om inzicht te krijgen in hoe we Q-koortspatiënten het beste kunnen helpen nu én in de toekomst, en om antwoord te krijgen op de vraag: ‘Wat heeft de Q-koortspatiënt nodig?’. We sluiten af met een borrel, waarbij er alle gelegenheid is om met elkaar na te praten.

De vier sprekers die hun visie geven op dit vraagstuk zijn:

• Helga Claessens, Q-koortspatiënte, over de impact van Q-koorts op haar leven.
  • Mart Smits, Penningmeester Patiëntenorganisatie Q-uestion, bespreekt de situatie vanuit het perspectief van de patiëntenorganisatie Q-uestion.
  • Alfons Olde Loohuis, Arts en Q-koortsdeskundige, Radboudumc, over de uitdagingen die er liggen bij medische professionals.
  • Jacqueline Buijs, Internist bij het Atrium MC en lid van de Commissie Onderzoek van Q-support, over de ontwikkelingen in het onderzoeksveld van Q-koorts.

Na de presentaties worden er kritische vragen gesteld door het maatschappelijk panel:

• Mariet Paes, Voorzitter van de Raad van Toezicht Q-support
  • Nog te bepalen, Gemeente Voerendaal

Onder leiding van Roderik van den Bos, DebatAcademie, peilen we vervolgens in het Lagerhuisdebat de visies in de zaal, aan de hand van een aantal prikkelende stellingen. Na het debat wordt er ook een ‘debater van de dag’ uitgekozen door de jury Serge Sekhuis (Journalist Dagblad De Limburger | Limburgs Dagblad), Elleke (Ervaringsdeskundige) en Ivana Bagaric (Adviseur bij Schuttelaar & Partners).

Inschrijven
Wij hopen op uw aanwezigheid. Schrijf u in met de knop hieronder. Deelname is kosteloos.  Meld u hier aan.

16:30 uur – Ontvangst

17:00 uur – Presentaties

18:00 uur – Maaltijd

19:00 uur – Lagerhuisdebat