Sterfte aan Q-koorts naar boven bijgesteld: 95 mensen overleden

Nieuwe cijfers uit Nationale Chronische Q-koorts Database
In 2016 waren er 74 sterftegevallen aan Q-koorts geregistreerd. Na de laatste update van de Nationale Chronische Q-koorts Database komt dat aantal nu uit op 95.

Tijdens de Q-koortsuitbraak in 2007-2010 is er een ongekend aantal mensen besmet geraakt met de Q-koortsbacterie,Coxiella burnetii. Een deel van hen ontwikkelde chronische Q-koorts, waarbij vaatwanden en hartkleppen geïnfecteerd raken. Ongeveer de helft van deze patiënten ontwikkelt complicaties, zoals hartfalen of een gescheurde grote lichaamsslagader. De prognose voor deze patiënten is vaak ongunstig. Van alle patiënten die aan chronische Q-koorts overlijden, is 55 procent binnen een jaar na de diagnose overleden.

De gegevens van patiënten met chronische Q-koorts worden verzameld in de Nationale Chronische Q-koorts Database, een samenwerking tussen het UMC Utrecht, het Radboudumc en het Jeroen Bosch Ziekenhuis. In 2016 bevatte deze database gegevens van 439 patiënten. In dat jaar bleek dat er sinds het begin van de uitbraak 65 patiënten overleden zijn aan de gevolgen van chronische Q-koorts. Met de 9 patiënten die overleden waren aan de gevolgen van acute Q-koorts kwam het totale aantal patiënten overleden aan de gevolgen van Q-koorts in 2016 op 74 uit

.Bianca Buijs, arts-onderzoeker en internist in opleiding, werkte het afgelopen jaar de database opnieuw bij. Momenteel registreert zij 519 chronische Q-koortspatiënten. De toename komt vrijwel geheel door patiënten die na 2016 de diagnose chronische Q-koorts hebben gekregen. In 2018 zijn er 86 patiënten geregistreerd die zijn overleden aan de gevolgen van chronische Q-koorts, 21 patiënten meer ten opzichte van 2016. Het totale aantal patiënten overleden aan de gevolgen van Q-koorts komt daarmee op 95.

Internist-infectioloog Chantal Bleeker is een van de begeleiders van het database-onderzoek en behandelt veel patiënten met chronische Q-koorts: “Veel mensen denken dat de Q-koorts nu wel voorbij is. Als je mij in 2010 had gevraagd of ik dacht dat er in 2018 nog mensen zouden overlijden aan Q-koorts, was mijn antwoord ‘nee’ geweest. Maar er komen nog steeds chronische Q-koortspatiënten bij, en er overlijden nog steeds mensen aan. Dit onderschrijft het grote belang van aandacht voor en onderzoek naar chronische Q-koorts.”